Essentieel in de VS: een auto

Na alle avonturen van de eerste week besloten we de tweede week te focussen op het aanschaffen van een auto. Hoe moeilijk kon het zijn? Ik zocht online naar auto’s om op maandag te bekijken (deels bij dealers, deels bij personen). Vol goede moed begonnen we maandag aan onze zoektocht.

De eerste dealer bleek een kantoor suite te zijn waarbij je eerst moest bellen waarna ze de auto zouden voorrijden. Toen ik belde hoorde ik dat de auto al onder voorbehoud van financiering verkocht was. De tweede auto konden we rustig bekijken. Hij stond op een parkeerplaats tussen een reeks garages/loodsen. Er was alleen zoveel mis met de buitenkant van de auto dat we niet eens het nut inzagen van het zoeken van de daadwerkelijke dealer.

Ondertussen waren alle eigenaren moeilijk aan het doen bij het maken van de afspraak. Dit gaat toch iets anders dan als je via Marktplaats wat afspreekt. Iedereen wilde pas hun adres vertellen als we zo ongeveer op de stoep stonden (maar niet echt uiteraard, want we wisten niet waar ze wonen), en iedereen heeft de auto-kijk-afspraak zeker 2 keer verzet.

De derde dealer auto die we zagen zag er goed uit, maar toen we de motor starte kwam er allerlei rook uit de uitlaat. Ook ratelde er wat bij de motor. Ook geen goede optie dus. De volgende optie was het verst rijden en er zat ook een tolbrug tussen. Toen we bij de dealer aankwamen kregen we na lang wachten te horen dat de auto helemaal niet te koop was…!

Vervolgens belden beide personen waar we zouden kijken die dag om de afspraak te verzetten. Verslagen zijn we weer naar huis gereden.

De volgende dag hadden we meer geluk. We zagen in totaal 2 auto’s die de moeite waard waren. De auto’s van personen lieten nog op zich wachten, maar op woensdag konden we ze eindelijk bekijken. Bij beiden bleek dat ze niet zulke goede keuzes waren. Toen ik de motor van een van die auto’s startte begonnen er zoveel alarm lampjes te branden dat we de proefrit maar hebben overgeslagen.

Op donderdag zijn we nog naar de twee “de moeite waard” auto’s wezen kijken. De ene was een BMW 328i, een zeer degelijke auto, met 100,000 mijl op de teller (160,000 km). De andere een Mini Cooper S, een zeer leuke auto, met slechts 50,000 mijl op de teller (96,560 km). Ik vond het een enorm moeilijke keuze tussen verantwoordelijk en praktisch aan de ene kant en leuk, snel en flexibel aan de andere kant. Uiteindelijk hebben we voor deze auto gekozen:

IMG_0076

(PS. Dit is de driveway van mijn huis in Merced)

Het kopen ging vrij soepel, maar daarna probeerde de sales-person ons nog allerlei extra’s aan te smeren voor duizenden dollars extra. We zeiden dat we erover na zouden denken, maar uiteindelijk leek het ons een beetje nutteloos om interieurbescherming te nemen voor een auto die al 7 jaar oud is.

Voordat we de auto mochten meenemen moesten we eerst een verzekering afsluiten. Via onze vrienden had ik al twee auto-verzekering mensen gemaild voor een quote. Als laatste gingen we nog naar de Amerikaanse ANWB (de AAA), die zogenaamd goedkoper moet zijn. Ze kwamen uiteindelijk met een voorstel dat 400 dollar per jaar meer was dan een van de andere quotes die we al hadden. We hebben dus alleen een AAA lidmaatschap afgesloten (zodat ze me komen wegslepen als ik met een platte band naast de weg sta) en zijn voor onze verzekering elders gegaan.

Dus nu hebben we een auto!!! (Of moet ik zeggen: heb ik een auto!!!)

Ik wilde ook nog even zeggen dat ik deze auto nooit had kunnen kopen zonder de geweldige bijdrage van mijn Opa Piet, die via mijn moeder op mijn rekening kwam (het was eigenlijk haar erfenis, maar ze wilde hem graag met mij delen). Nu ben ik dus nog op zoek naar een lieveheersbeestje voor in de auto, zodat Opa Piet er ook een beetje bij is.

 

Leave a Reply

