Eerste weken als PhD student

Ik zat net verveeld een beetje door Pinterest heen te scrollen toen ik me bedacht dat het misschien leuk zou zijn om weer een update te schrijven op dit blog (ik HAAT dat we in Nederland hebben bedacht dat “dit blog” correct is…).

Sinds de laatste update ben ik begonnen aan mijn “graduate degree” ook wel PhD. De week van 15 augustus had ik al wel een intro-week gehad, waar we tijdens enorm lange dagen (de langste was van 8 uur ‘s ochtends tot 7 uur ‘s avonds [zonder avondeten!]) alle informatie naar binnen geschoven kregen die we maar nodig konden hebben. De presentaties gingen over onderwerpen als: waar is de printer, hoe geef je les aan die vreselijke bachelorstudenten (tot nu toe vind ik ze nog wel prima te doen, maar blijkbaar haat iedereen ze), wat doe je als je seksueel lastiggevallen wordt/gediscrimineerd wordt/zoiets observeerd of te horen krijgt van iemand anders, hoe dragen we bij aan de diversiteit van de campus, wat is de ervaring van huidige studenten, hoe werkt alles dat met geld te maken heeft.

Na deze week van informatie-overload zijn Funs en ik dus nog op onze mini-moon geweest, maar daarna moest ik toch echt met mijn studiejaar beginnen. En ik moet zeggen, tot nu toe valt het nog best mee. Ik volg twee vakken: Statistiek en een vak dat “Professional Seminar” heet. De eerste is tot nu toe nog erg makkelijk voor me, aangezien ik al minstens 10 vakken over statistiek heb afgerond in Utrecht. De tweede gaat tot nu toe vooral over het schrijven van subsidie-aanvragen in de VS. Helaas kom ik niet echt in aanmerking voor het merendeel van deze subsidies omdat ik 1) geen citizen of resident (green card) ben, en 2) als de subsidie wel open is voor internationale studenten, dan mag ik niet meedoen omdat ik al een Master heb… -.- Beetje jammer om afgestraft te worden voor het bezitten van meer kennis. Als opdracht voor dit vak moeten we een subsidie aanvraag schrijven. Dit is voor mij dus meer een schrijfoefening, maar het helpt wel bij het formuleren van mijn onderzoek voor het aankomende jaar/de aankomende 2 jaar.

img_0166

Dit is mijn bureau, nu nog erg kaal en leeg (uitgezonderd alle lieve cadeaus van mijn collega’s in Utrecht!). De ruimte waarin mijn bureau staat is nogal deprimerend. De muren zijn allemaal onbewerkt beton, er zijn geen ramen, en min of meer alles is grijs. Ik ben op zoek naar wat kleurrijke posters zodat mijn hoekje er tenminste een beetje levendiger uit gaat zien.

De foto helemaal bovenaan is van het Yosemite Lake (wat verassend genoeg niet bij Yosemite, maar bij onze campus is de buurt is). Hier was een opening-van-het-jaar BBQ met alle PhD studenten. Ik ben er met mijn huisgenootjes heen gegaan en het was gezellig, maar ook een beetje raar. Er waren allemaal tafels voor 6-8  mensen, dus iedereen ging bij zijn eigen clique’je zitten, waardoor je zo’n high school gevoel krijgt wat ze in de films altijd laten zien. Het eten was uiteraard klassiek Amerikaans:

img_0181

Bijna alles was een koolhydraat: mac & cheese, bruine bonen, aardappelpuree, zoete aardappel schijf, en een broodje. De enige uitzondering was het stukje kip en de salade waarover een soort frambozen siroop was gegoten (misschien wilde ze de salade combineren met het toetje?).

Samen met de huisgenootjes probeer ik elk weekend weer wat nieuws te ontdekken aan Merced, zodat we uiteindelijk een beetje weten waar er iets leuks te beleven valt en waar het vooral een beetje creepy is. Gister een cocktail gedronken bij Applebees (een keten van sport-barren, net een stapje hoger dan de McDonalds). Er stond geen Mojito op het menu, maar de barman wilde er wel een maken voor “the lady” (aka ikke!). Omdat ze geen kassa code hadden voor dit drankje heeft hij alleen de rum meegerekend, wat neerkwam op een cocktail voor slechts $4.75! De klassiek zuinige Nederlander in mij vind dat toch wel weer enorm lollig.

En nu gaan we maar weer eens boodschappen doen 😉

 

One thought on “Eerste weken als PhD student”

  1. hai hai mis de foto van je taartje 🙂 🙂 wel een mooie foto van het meer en idd een dikmakende niet zo lekker uitziende maaltijd op de bbq, smaakte het wel een beetje? kus uit Rome xxxx

    Liked by 1 person

Leave a Reply

