De VS na de 2016 verkiezingen

Hallo daar!

Ik weet het, het is een tijdje geleden. De drukte van het PhD student zijn overviel me een beetje. Ik wilde maanden geleden een post maken over een dag in mijn leven, maar de foto’s van die dag staan nog steeds op mijn telefoon. Daarnaast is er nu wel wat belangrijkers om over te praten:

Vanaf januari volgend jaar is de president in de VS Donald Trump. Ik denk niet dat ik ook maar iemand kende die dit had verwacht of gehoopt, maar het is de realiteit dus daar moeten we hier nu allemaal mee leven.

De avond dat de verkiezingsuitslagen binnenkwamen zat ik met al mijn huisgenootjes verwachtingsvol naar de Google Elections pagina te kijken. We hadden wijn in huis en waren voorbereid op een feestje. Maar hoe later het werd, hoe bedrukter de sfeer in ons huis. Toen rond 9 uur duidelijk werd dat er echt geen hoop meer was voor Clinton waren we allemaal vol ongeloof en enorm verslagen. De dag erna hadden we allemaal moeite om uit bed te komen.

Op de campus aangekomen bleek er al een (kalm) protest tegen Trump te zijn, niet verassend als je je bedenkt dat UC Merced voor het merendeel bestaat uit zogenaamde “first generation” immigranten, voornamelijk met Latino/a afkomst. Ook waren er regenboogvlaggen om de LGBTQ+ (lesbian-gay-bi-trans-queer-+) community te vertegenwoordigen. Diezelfde dag kreeg de hele universiteit een email van de Chancelor (vraag me niet wat deze persoon precies doet, maar het is iets aan de top van deze universiteit) waarin werd gesproken over (psychische) hulp die aanwezig is voor studenten, faculteit en andere medewerkers die dat nodig hebben. Ook worden er nog deze week meetings gehouden met alle bestuursleden van deze school, maar ook van alle universiteiten die deel uitmaken van de University of California om te praten over hoe hiermee om te gaan. California heeft op staatsniveau bescherming voor veel migranten en ongedocumenteerden, vooral als ze het land binnengekomen zijn als baby, maar als Trump op federaal (landelijk) niveau iets veranderd, dan is het niet duidelijk wat dat voor gevolgen kan hebben voor veel families hier.

Ondertussen hebben we al berichten gehoord van kinderen op de basisschool die door hun witte klasgenootjes zijn gepest de dag na de verkiezingsuitslag. Deze kinderen hebben misschien een andere ethniciteit, maar zijn allemaal hier geboren en hebben ouders die citizen (of in ieder geval green card houder) zijn. Toch worden ze nu door hun witte klasgenootjes uitgescholden.

img_0530

(Tussendoor even een foto van de enige boom die een paar weken geleden had bedacht dat het herfst was.)

Wat voor gevolgen heeft Trump voor mij? Direct waarschijnlijk niet al te veel. Indirect maakt het me bang dat de sfeer in dit land zal omslaan, dat een man aan de macht komt die niet geloofd in klimaatverandering, dat een man aan de macht komt zonder respect voor een verscheidenheid aan mensen (vrouwen, homo’s, immigranten, lelijke mensen [volgens zijn standaarden], buitenlanders in het algemeen). Ook maak ik me zorgen om mijn mede-studenten, die nu misschien geen financiele ondersteuning meer krijgen, wiens ouders nu misschien het land uit worden gezet, en voor wie de toekomst nog onzekerder is dan hij al was.

Natuurlijk hoop ik dat Trump al die verschrikkelijke uitspraken alleen maar deed om stemmen te krijgen. Natuurlijk hoop ik dat hij nu zijn ware aard laat zien, die meer in lijn is met het feit dat hij tot 2012 nog uitgesproken Democraat was en tot voor deze verkiezing vrienden met de Clintons was.

In de tussentijd volg ik het advies van mijn PhD advisor (Sarah) op: leef gewoon in je eigen bubbel, zorg ervoor dat wat jij doet nog steeds iets is waar je trots op bent, en maak je niet te veel zorgen over alle onzekerheden die wellicht misschien gebeuren maar wellicht misschien ook niet.

(Hopelijk is dit allemaal niet te dramatisch, maar ik kan je wel vertellen dat het ervaren van een Amerikaanse verkiezing IN Amerika toch zeer anders is dan van een afstand via de NOS.)

2 thoughts on “De VS na de 2016 verkiezingen”

  1. mooi geschreven nonnie, hoop idd in tegenstelling tot andere verkiezingsbeloften dat hij die van hem NIET waar gaat maken. ze zijn te erg. Ben het niet helemaal eens met Sarah dat je in je eigen bubbel moet leven, gaat voor jou ook niet op, vind ik, anders had je deze blog niet geschreven met zoveel mededogen voor anderen die je kent maar ook niet kent. Zet je hem ook op FB??? En in het engels??
    dikke knuf
    xxxx

    Liked by 1 person

    1. Hey mam, beter laat dan nooit maar hier nog even een reactie haha 😉 val liever geen mensen lastig met mijn politieke mening op FB, vind ik zelf ook vervelend daar 🙂 En in het Engels, dan heb ik de kans dat een of andere doorgeslagen Trump fan me komt lastigvallen, liever niet 🙂

      Like

Leave a Reply

