Christmas in California (2016)

Hoewel we nu allemaal druk bezig zijn met onthouden dat we 2017 moeten schrijven en nog vollop geloven dat we onze resoluties kunnen houden, wil ik toch nog even terugkijken op mijn eerste Kerst in de VS.

ak-sunset-house-lights-1-2(bron: Merced Sunstar)

Mijn Kerst-ervaring begon al toen ik nog in Merced was om mijn semester af te ronden. Via de advisor (die toevallig ook Nederland is!) van mijn huisgenootje Amber hoorde ik dat er in Merced een huis is dat voor kerst altijd de hele voortuin versiert en een radiofrequentie uitzend zodat je in je auto kan luisteren naar de muziek waarop de lichtjes ritmisch aan en uitgaan (zie foto hierboven van het design van dit jaar!). Amber en ik waren druk aan het studeren voor onze Statistiek final, maar we vonden rond 9 uur ‘s avonds dat we wel een pauze hadden verdient. Ik had het adres opgezocht en dus sprongen we in mijn auto om erheen te rijden. Het was niet moeilijk te vinden met al die lichtjes! En het was ook super leuk en indrukwekkend om te zien (de foto geeft dit natuurlijk niet ech weer, dus hier is een filmpje: van 2015). Iedereen weet ervan, en auto’s rijden met hun lichten uit langs het huis zodat ze de show niet verstoren. Hopelijk krijgen we volgend jaar onze andere twee huisgenootjes ook mee, want het is echt super entertaining. Zouden ze in Nederland ook moeten doen!

Funs en ik hebben deze Kerst niet samen kunnen vieren (maar, we zagen elkaar een paar daagjes later in New York voor Oud en Nieuw! – later meer!), maar gelukkig kon ik terecht bij onze lieve vrienden, waar ik altijd logeer als ik een weekendje in de Bay Area ben. Ze hadden zelfs cadeau’s voor me!

Op Kerstochtend gingen we, zoals je dat altijd ziet in de films, rond de kerstboom zitten onder het genot van een kopje koffie. Alex, de dochter van de vrienden waar we blijven, gaf ons om de beurt een cadeau met onze naam erop aan. Het “grote” cadeau dat ik (en Funs ook!) heb gekregen is iets dat een Sodastream heet! Geen idee of we het supervaak gaan gebruiken, maar met die hete zomers hier kan ik het me best voorstellen. Je kan er je eigen bubbel water mee maken, en er dus ook allerlei smaakjes aan toevoegen. Verder heb ik “van de honden” hele schattige flesjes handcreme gekregen en van Alex een handgemaakte kaart en een zelfgemaakte ketting (ze heeft artistiek talent!). Een paar dagen later kreeg ik ook nog een enorm pakket uit Nederland, van mijn lieve schoonmoeder Marian, vol met Indonesische bomboes, emping, en andere lekkernijen! Superlief!

Na ons uitpakmoment maakten we ons klaar om naar het grote “Wong kerstfeest” te gaan. Wong is de achternaam van mijn vriendin Esther (waar ik dus altijd logeer!) en zij heeft een enorme familie, die origineel uit China komen (maar al meerdere generaties hier zijn). Het voelde een beetje vreemd om mee te gaan naar een Kerstfeest van een andere familie, maar het was lief dat ik was uitgenodigd. Het feest bleek heel gezellig te zijn! Er waren denk ik 4 generaties in dezelfde kamer, dus je zag 90+’ers spelen met baby’s van een paar maanden oud. Hieronder het traditioneel Amerikaans-Chinese Kerstdiner!

img_0834

Een paar dagen voor Kerst was ik met Esther en haar vader Dimsum gaan eten (een soort Chinese thee-brunch met tapas-achtige gerechtjes). Ik had indruk gemaakt op haar vader doordat ik best wat van de gerechten kende en ook de namen enigszins Chinees kon uitspreken (ik schrijf dit toe aan jaren Dimsummen in Amsterdam met Funs!). Op het Kerstfeest was hij ook aanwezig, en toen hij mij zag begon hij spontaan Chinees tegen me te praten! Esther zei dat dat betekent dat hij me als onderdeel van de familie ziet 🙂 Best leuk eigenlijk, maar ja ik spreek verder helemaal geen Chinees!

De dag na Kerst (bij ons tweede Kerstdag) was dit jaar in de VS een vrije dag (omdat Kerst in het weekend viel), maar dat is het normaal gesproken niet. Op die dag heb ik ook iets enorm Amerikaans gedaan: Naar Target om kerstspullen voor volgend jaar met 50%+ korting in te slaan!

Hopelijk kunnen Funs en ik volgend jaar met mijn goedkoop ingekochte kerstpullen zelf Kerst vieren en een mix maken van Nederlandse en Amerikaanse tradities 🙂

De volgende post zal ik schrijven over onze avonturen in New York, waar ik werd herenigd met Funs, mijn ouders, mijn oom, tante en neef die daar wonen, en onze vrienden uit Amsterdam!

Leave a Reply

